تلفن تحت‌شبکه voip

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

 آشنایی با سیستم تلفن تحت شبکه

تلفن تحت شبکهVoIP برگرفته از Voice over internet protocol )) به معنای (انتقال همزمان مکالمات تلفنی بر روی یک شبکه دیتا) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می‌شود، امکان استفاده از اینترنت برای مکالمات تلفنی را فراهم می نماید.

در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی، VoIP از فناوری دیجیتال استفاده می نماید و نیازمند یک اتصال broadband نظیر DSL  است

تکنولوژی voip یک روش برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می‌شوند. یک روش مجازاً رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا که فقط کافی است هزینه ISP آن را بپردازید.

هدف از این‌کار غلبه گام‌به‌گام بر چالش‌هایی است که انتقال ترافیک صوتی را برروی بستر نه چندان باکیفیت شبکه‌های محلی با خطر روبه‌رو می‌سازد. از این‌رو پیمودن این مسیر، لازمه تضمین موفقیت پروژه های VoIP سازمانی است. مکالمات تلفنی مبتنی بر IP، تفاوت‌های بنیادینی با ارتباطات داده دارند و کیفیت این مکالمات ارتباط تنگاتنگی با کارایی شبکه دارد. التزام مدیران شبکه به ارتقای کارایی LAN، خطوط و تجهیزات دسترسی به شبکه گسترده، و به‌کارگیری ابزارهای مدیریت و کنترل کیفیت، شرط موفقیت پروژه‌های VoIP است.

 

زیر ساخت مورد نیاز جهت راه اندازی یک مرکز تلفن VoIP :

برای راه اندازی یک مرکز تلفن VoIP  نیاز به هیچ گونه سیم کشی اضافه نیست و در واقع سیستم VoIP از همان کابل کشی شبکه کامپیوتری(LAN) استفاده می کند . بنابراین در ساختمان های نو ساز نیازی به سیم کشی تلفن نمی باشد . تمامی تجهیزات VoIP تحت شبکه می باشند و از همان پورت های موجود سوئیچ شبکه استفاده می کنند و حتی نیازی به اضافه کردن سوئیچ شبکه و افزایش پورت های آن نیست .

 

متداولترین کاربرد VoIP برای موارد شخصی و استفاده در منازل، سرویس های تلفنی مبتنی بر اینترنت است که با محوریت یک سوئیچ تلفن انجام می شود . با استفاده از فناوری فوق، استفاده کنندگان می توانند همچنان دارای یک شماره تلفن باشند . در چنین مواردی ممکن است از یک آداپتور نیز استفاده گردد. آداپتور فوق این امکان را دراختیار استفاده کننده قرارخواهد داد تا بتوانند از یک تلفن معمولی نیز استفاده نمایند .
در زمان استفاده از سرویس فوق ، مخاطب شما متوجه این موضوع نخواهد شد که شما از فن آوری VoIP استفاده می نمائید و قادر به تشخیص دقیق تفاوت سرویس فوق نسبت به یک تلفن سنتی نمی باشد.

شبکه های مبتنی‌ بر پروتکل TCP/IP از بسته های اطلاعاتی IP تشکیل می گردند ،که شامل یک هدر ( برای کنترل ارتباطات ) و یک paylaod  به منظور مبادله داده می باشند . فن آوری VoIP از بسته های اطلاعاتی IP به منظور حرکت در شبکه و رسیدن به مقصد نهائی استفاده می نماید .

 

 

 

 

مزایای استفاده از VOIP

از آن جایی که با استفاده از VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می توانید ارتباط برقرار کنید، کاربران می توانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگی شان ارائه می دهد دسترسی داشته باشند.
برخی افراد از یک soft phone برای دسترسی به سرویس VoIPشان استفاده می کنند. یک soft phone یک نرم افزار ویژه است که سرویس VoIP را به کامپیوتر یا laptop شما load می کند. این برنامه ها این امکان را به شما می دهد که از طریق laptopتان از هرجای دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار کنید.
اغلب شرکت های تلفنی سنتی هزینه سرویس های اضافی را در صورت حساب شما می گنجانند. در حالی که اگر از سرویس دهنده های VoIP استفاده کنید، این سرویس ها استاندارد به حساب می آید. سرویس هایی مثل:
▪ Caller ID
▪ Call Waiting
▪ Call Transfer
▪ Repeat Dialing
▪ Return Call
▪ Three-way Dialing
بعضی از سرویس دهندگان VoIP مزایای بیش تری در مورد فیلتر کردن تماس های تلفنی ارائه می دهند. این قابلیت های اضافی به شما این امکان را می دهد که در مورد چگونگی انتقال تماس های تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID تصمیم گیری نمائید. این قابلیت ها به شما امکان انجام کارهای زیر را می دهد:
۱) انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding)
۲) ارسال مستقیم تماس به Voicemail
۳) ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده
۴) امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک
بسیاری از سرویس های VoIP امکان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را می دهد. در هنگام تهیه سرویس VoIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VoIP در مورد قابلیت های آن ها و هزینه خدمات سوال کنید.
برای مدیران شبکه، سیستم تلفن VoIP به این معنی است که به جای دو شبکه تنها با یک شبکه روبرو هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی صورت می گیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستم های تلفن مورد استفاده در شبکه VoIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. پروسه MAC(Move, Add, Change) به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست برای هر بار انجام MAC با سرویس دهنده تان تماس بگیرید. تمام این ها به معنای هزینه کم تر برای سازمان شما می باشد.
یکی دیگر از منافعی که برای شرکت های دارای VoIP می تواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمان ها می توانند در سرتاسر دنیا پراکنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آن ها نیست.

 

 

مقایسه سیستم تلفن VoIP با سیستم تلفن سنتی سانترال آنالوگ

 

رابط های گرافیکی و مبتنی بر وب

مدیریت سیستم VoIP عموما به صورت Web Base  و از طریق رابط گرافیکی و کاربر پسند می باشد که باعث می شود کنترل ، تنظیم و تغییرات در سیستم بسیار آسان انجام شود . به این ترتیب جهت انجام تنظیمات و تغییرات در یک سیستم تلفن VoIP نیازی به حضور فیزیکی کارشناس VoIP نمی باشد و تمامی کارها به صورت از راه دور یا ریموت قابل انجام می باشد .

سیستم های تلفن قدیمی دارای رابط های کاربری پیچیده ای هستند که معمولاً تنها برای استفاده کارشناسان آنها طراحی شده اند و کارشناسان آن برای انجام تنظیمات لزوما باید در محل حضور فیزیکی داشته باشند .

 

کاهش هزینه های تلفن

اگر شرکت یا سازمانی دارای چندین شعبه در نقاط مختلف باشد ، این شعب علاوه بر این که می توانند یک مرکز تلفن VoIP مستقل داشته باشند می توانند از طریق شبکه اینترنت ، اینترانت و یا هر ارتباط IP Base دیگر بین هم ، ارتباط تلفنی رایگان و داخلی داشته باشند . همچنین می توانند از خطوط شهری یکدیگر استفاده نمایند . برای مثال شعبه تهران می تواند از خط شهری اصفهان برای تماس استفاده نماید.

این امکان در سانترال های آنالوگ وجود ندارد.

 

نیاز به سیم کشی

در سیستم VoIP می توانید گوشی های تلفن را به هر پورت استاندارد شبکه های کامپیوتری متصل سازید (پورتی که می تواند با نزدیک ترین کامپیوتر به طور مشترک استفاده شود ) . تلفن های نرم افزاری نیز می توانند به طور مستقیم برروی کامپیوتر نصب شوند در نتیجه می توان از سیم کشی تلفن صرف نظر کرد.در ساختمان های تازه ساز می توان به طور کامل از سیم کشی مستقل برای تلفن صرف نظر کرد .

پیاده سازی سیستم های سانترال بدون نیاز به سیم کشی ممکن نیست ، برای اضافه کردن یک داخلی بیشتر روی سانترال های آنالوگ مجبورید تا از سانترال آنالوگتا پریز تلفن کابل بکشید

 

  گوشی های تلفن

سیستم VoIP از یک استاندارد به نام SIP استفاده می کند که باعث می شود امکان استفاده از هر تجهیزی که از SIP پشتیبانی می کند وجود داشته باشد. بنابراین هیچ گونه محدودیتی در انتخاب تجهیزات و مخصوصا تلفن ها وجود ندارد و می توان در یک سازمان از چندین برند و چندین مدل تلفن بدون هیچ محدودیت و مشکلی استفاده نمود . تلفن های IP در برند ها و مدل های بسیار متنوعی عرضه می شود. تلفن های کارمندی ، تلفن های مخصوص منشی ، تلفن های مدیریتی ، تلفن هایی با صفحه نمایش رنگی ، تلفن هایی با صفحه نمایش لمسی ، تلفن های بی سیم ، تلفن هایی با ظاهر مدرن ، زیبا و شیک و تلفن هایی با امکان ارتباط تصویری، تلفن هایی هستند که در سیستم VoIP قابل ارائه می باشند ..

در سیستم تلفن سانترال های سنتی در انتخاب تلفن محدودیت های وجود دارد . برای مثال در سانترال پاناسونیک شما می توانید فقط از تلفن های برند پاناسونیک استفاده نمایید و حق انتخاب دیگری ندارید و تلفن غیر از برند پاناسونیک با سانترال پاناسونیک سازگاری ندارد.

 

قابلیت افزایش ظرفیت

در VoIP افزایش خطوط تلفن و شماره های داخلی بدون هزینه های گزاف امکان پذیر می باشد . از آنجایی که اضافه کردن بسیاری از امکانات و قابلیت های پیشرفته در این سیستم به صورت نرم افزاری صورت می گیرد انجام آنها بسیار ساده تر از سیستم های نسل قدیم می باشد . برای مثال اضافه کردن داخلی در این سیستم به صورت نامحدود و بسیار ساده امکان پذیر است بنابراین زمانی که کارمندی به شرکت اضافه می شود فقط مستلزم خرید یک دستگاه تلفن IP هستید و یا می توانید از تلفن های نرم افزاری استفاده نمایید که نسخه های رایگان آن نیز موجود است .

در سانترال های سنتی اضافه کردن داخلی محدود به پورت های فیزیکی موجود در سانترال می باشد و اغلب اضافه کردن خطوط تلفن ورودی و یا داخلی های بیشتر نیازمند ماژول های سخت افزاری گران قیمتی است . در بعضی از حالت ها نیاز به خرید یک سیستم تلفنی کاملا جدید می باشد.

 

 

 امکان انتقال شماره تلفن داخلی

بسیاری از پرسنل در یک شرکت علاقه مندند در صورت جابجایی حتی به صورت موقت شماره تلفن داخلی خود را به همراه داشته باشند . با استفاده از سیستم VoIP  هر کاربر به سادگی می تواند شماره داخلی خود را به میز کار جدیدش منتقل نماید . این اتفاق بدون هیچ گونه تغییری در سیستم تلفنی اتفاق می افتد . کاربران در حین جابجایی نیز می توانند شماره داخلی خود را حفظ کنند . زمانی که یک کارمند لازم است که امور کاری خود را در منزل و یا هر مکان دیگری به غیر از میز کار خود پی گیری کند ، براحتی می تواند تلفن نرم افزاری خود را راه اندازی نماید و به تماس های وارده به داخلی خود ، همانطور که پشت میزکارش بود ، پاسخ گوید . در حقیقت به خاطر خصوصیات پروتکل SIP ، تماس ها در تمام نقاط دنیا قابل دریافت هستند .همچنین در صورت جابه جایی به اتاقی دیگر هر کاربر می تواند تلفن خود به محل جدید منتقل کند و همان شماره داخلی خود را داشته باشد. همچنین می توان شماره داخلی هر تلفن را به راحتی و در زمانی کمتر از یک دقیقه به شماره دلخواه تغییر داد .

 

 

متاسفانه در سیستم های تلفن قدیمی این کار مستلزم تغییرات زمان بر و نصب مجدد آن شماره داخلی می باشد و تغییر در پورتهای فیزیکی و جا به جایی سیم ها می باشد .

 

 

صندوق صوتی- Voice Mail

در سیستم های تلفنی ویپ امکان گذاشتن پیام صوتی برای کاربرانی که در دسترس نیستند می باشد . این فایل صوتی در سرور ذخیره می شود و امکان گوش دادن به این پیام در آینده وجود دارد . همچنین می توان تنظمیاتی انجام داد که فایل صوتی برای شما ایمیل شود .

 

این امکان در سانترال های آنالوگ وجود ندارد .

 

سیستم گزارش گیری

در سیستم های تلفنی ویپ تمامی تماس ها ، اعم از تماس های داخلی ، خروجی و ورودی ثبت می شود و می توان گزارش گیری کاملی را برای تماس ها در اختیار داشت . همچنین امکان جستجو بر اساس تاریخ ، داخلی و … وجود دارد .

همان طوری که تماس ها ثبت می شود امکان ضبط تمامی مکالمات بدون احتیاج به سخت افزاری جداگانه وجود دارد.

این امکان در سانترال های آنالوگ وجود ندارد.

 

 

تماس تصویری

بعضی از تلفن های تحت شبکه امکان ارتباط تصویری از طریق شبکه IP را برای شما فراهم می کند .

 

 این امکان در سانترال های آنالوگ وجود ندارد.

 

صف انتظار

در سیستم های تلفنی تحت شبکه زمانی که تماس های ورودی از تعداد اپراتورهای پاسخگو بیشتر باشد ناگزیر تعدادی از تماس ها از دست می رود . برای از دست ندادن تماس ها می توان صف انتظار ایجاد کرد و زمانی که تمام اپراتورها مشغول باشند تماس های ورودی در صف قرار می گیرند در این صورت تماسی از دست داده نمی شود .

 

امکان ایجاد صف تماس در سانترال های آنالوگ وجود ندارد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *